Welkom, Gast. Maak je keuze tussen inloggen of registreren.
Marathon@ZoenkRouteplannerHet weer
4Bikers Forum | It's Time For a Ride... | Chrono's & Wedstrijden | Marathon@ZoeNK | Interview met de ZoeNK-winnaars
Omlaag Pagina's: [1]
Auteur Topic: Interview met de ZoeNK-winnaars  (gelezen 5487 keer)
PhrAcE
4Bikers Crew

Kris De Craemer

« :: 27 Januari 2008 - 19:06 »

dé lijst waar elke zoenker hoopt van ooit in terecht te komen: de interviews met de winnaars!

PhrAcE
4Bikers Crew

Kris De Craemer

« Antwoord #1 :: 27 Januari 2008 - 19:20 »

Vallende blaadjes, geel en bruin. Vroeg donker, laat klaar. Ochtendmist & nachttochten. Jagers in de bossen, herten op de velden. Modder vreten en in het zand bijten. Strandraces in volle storm.
Maar ooit was het anders tijdens 2005... De eerste bloesems! Felgroene blaadjes! Jonge twijgjes! Ochtenddauw! De lente terug in't land! En voor we het goed en wel beseften werd het elk weekend broeierig heet in de Ardense bossen, er was namelijk opnieuw eeuwige roem te behalen met de derde Marathon@Zoenk-titel!

Vakantiesfeer is niet besteed aan al wie de marathonmicrobe te pakken heeft, integendeel. Tijdens de week geraakt merendeel met moeite voor 8h uit bed maar op zondagmorgen staan deze bikers geregeld om 6h al te springen om richting Ardennen te trekken! Klassieke 40km-TT's vinden ze rustig glimlachend "een beetje kort, niet?" maar vergis u niet, dit zijn echte beesten! Competitiebeesten wel te verstaan, die tienmaal doodgaan tijdens een loodzware Ardennentocht en toch volle fond blijven doorrijden.
Er bestaat echter ook een soort biker die niet maalt om tussentijden en gemiddeldes maar evenzeer vroeg opstaat om te gaan marathon'en. Deze nemen hun tijd om te genieten van de adembenemende verzichten, de frisse bosgeur, de zonnestralen die door de bomen piepen, de wind door de ...euh... helm, de eindeloze klims, klaterende riviertjes, single-tracks dwars door niemandsland, afdalingen waar je rillingen van krijgt en de vaak enorm lekkere bevoorradingen. Niet zelden komen deze Bourgondiërs over de eindstreep met rijtijden van 6h en meer om nadien geregeld zwaar in de après-bike te vliegen... Maar ook hier geldt: Marathons rijden, een vak apart!

De temperaturen in de Ardense bossen zijn ondertussen alweer wat gezakt. Het marathon-seizoen is dan ook ten einde. De strijd is gestreden, de einduitslag is bekend.
Iedereen die een marathon succesvol beëindigd verdient volgens ons een pluim, maar uiteindelijk draait deze competitie toch nog steeds rond winnen: bij de mannen is Timus met de hoogste eer gaan lopen, bij de vrouwen Zotte Mol - die over-all nog steeds een mooie 16e plaats behaalt.
Wat bezielt deze mensen om uren aan een stuk in het rood te gaan? Wij trokken op pad en kregen een vrijgeleide in hun ziel.

Eerst onderwierpen we Zotte Mol aan een kruisverhoor:

4B: Hoe ben je bij een sport als mountainbike terecht gekomen?
Zotte Mol:
Op een goeie dag een mountainbike gehuurd in de Ardennen en met vrienden een ritje gemaakt met direct mijn eerste spectaculaire afdaling: "Staan daar remmen op zo'n ding?!" met als gevolg: koprol over het stuur en geëindigd in een halve meter modder, bulderent van het lachen. Terug op de camping ( in Ave-et-Auffe, ons vaste stekkie) datzelfde fietske gekocht en ik was vertrokken...
4B: En rijd je nog steeds met dezelfde fiets?
Zotte Mol:
Nee, nu rijd ik met een Specialized Stumpjumper Woman. Vorig jaar heb ik die nieuw gekocht en mijnen ouden gehouden als mudbike om de winter door te komen en mijne nieuwe nog wat te sparen. Helaas is er van dat sparen niet veel in huis gekomen als je weet dat ik er bv. de LCMT mee gereden heb (dat 4 dagen ploeteren in regen en modder werd, nvdr). Vandaar dat ik nu ook sterk twijfel of ik hem terug aan de haak zal hangen deze winter want ik rijd er wel stukken liever mee dan met mijne vorige. Echt technische snufjes zitten er niet op, 't is gewoon een doorsnee competitiefiets. Omwille van mijn rug koos ik voor een vrouwenmodel en ik moet eerlijk zeggen, hierbij ben ik waarschijnlijk zoals de meeste vrouwen, het kleur en het model speelden voor mij een veel grotere rol dan welk materiaal erop zat.
4B: Wat is de reden dat je jezelf hebt ingeschreven in een zware competitie als M@Z?
Zotte Mol:
Gewoonweg Kurry die mij vroeg of ik daar geen zin in had en ik die dacht "waarom niet?", zo simpel! Allé, geef toe, het is toch moeilijk om een reden te vinden om het niet te wagen, wat kan je er eigenlijk bij verliezen? Er is alleen héél veel bij te winnen, als ik alleen al denk aan alle toffe mensen die ik dit jaar leerde kennen, onvoorstelbaar! Bij deze bedankt aan Phille en de rest van de crew!
4B: Vind je dat je hard moet trainen om op dit niveau te kunnen rijden, of gaat het als vanzelf?
Zotte Mol:
De voldoening is zo groot dat ze steeds weer verzacht wat je ervoor over moet hebben.
4B: Train je alleen of in groep?
Zotte Mol:
Liefst in beperkte groep maar ik zie er niet tegenop om alleen te trainen, tenslotte ben je op de weg zelden alleen, je komt altijd wel "soortgenoten" tegen.

4B: Ik kan me voorstellen dat het niet zo simpel is om veel te trainen als je gaat werken en een gezin moet onderhouden. Hoe pak je dat aan?
Zotte Mol:
Ik heb zo de indruk dat hoe minder tijd je hebt, hoe nuttiger je hem gaat gebruiken. Maar inderdaad, het gaat helemaal niet vanzelf, soms gaat dit zelfs héél ver bv. op maandag werk ik tot 22.30u en dan gebeurt het dat, als ik thuis kom, ik nog eten klaar maak voor de dinsdag zodat ik 's morgens kan gaan trainen en dan toch nog 's middags samen met  Alain en Jente (haar man en zoon, nvdr) warm kan eten.
4B: Waaruit haal je de motivatie om dit te doen?
Zotte Mol:
Voor mij is dit een soort verslaving, hoe meer ik op mijn bike kan rondtoeren hoe beter ik mij voel in mijn vel. Eerlijk gezegd vind ik ook geen motivatie om het niet te doen!
4B: Wat doet een overwinning als deze in het eindklassement van M@Z je?
Zotte Mol:
Ik vind dat natuurlijk super maar wel jammer dat de spanning er bij de dames al een tijdje uit was. Niet omwille van niveauverschil maar omdat de anderen niet dezelfde gedrevenheid hadden als ik. Ik ben dan beginnen strijden tegen de mannen en vind ik dat ik goed gepresteerd heb maar zie het helemaal niet als een overwinning. De top 10 betreden was voor mij wel een kick, de enige reden dat ik Florennes gereden heb was om in die top 10 te kunnen blijven tot na het verlof, ook al wist ik dat ik hiermee roofbouw pleegde op mijn lichaam want ik was totaal uitgeput na de 160 in Bouillon en ik had gezworen om toen verlof te nemen. Ik heb er wel nog geen minuut spijt van gehad dat ik Florennes gereden heb want den après was daar wel super!

4B: Denk je dat dit je top is of kan je nog meer bereiken?
Zotte Mol:
Gezien mijn leeftijd (37) en als ik denk aan wat ik ervoor gedaan heb dit jaar denk ik dat het een utopie is om nu nog te verbeteren. Ik hoop enkel het nog een tijdje op deze manier te kunnen volhouden.
4B: Hoelang wil je doorgaan met competitie rijden of denk je helemaal niet aan stoppen?
Zotte Mol:
Eigenlijk wou ik nu reeds minder wedstrijden rijden maar nog niet volledig stoppen. Ik wou mijn naam weghalen van de M@Z om niet meer de drang te hebben om zo veel mogelijk ritten te doen aan een zo hoog mogelijk tempo maar naar het einde van het seizoen toe was die drang er al veel minder en ik hoop dat dit zo blijft naar het volgende seizoen toe.
4B: Je maakt nu ook deel uit van het Performance-team, welke invloed heeft dit op je doelstellingen of prestaties?
Zotte Mol:
Bij M@Z heb ik bereikt wat ik wou bereiken. Performance gaf me een reden om er volgend jaar terug tegenaan te gaan. Binnenkort krijg ik de kalender van ons team en het zal mijn doel zijn om zo veel mogelijk uitdagingen aan te gaan. Wat de invloed zal zijn op m'n prestaties weet ik nog niet. Ik hoop in elk geval nog eens naar het podium te rijden nu ik hun truitje draag, da's het minste dat ik kan proberen te doen voor mensen die zo in mij geloven.
4B: Heb je een vaste gewoonte voor de wedstrijd of zoals Museeuw een geluksbrenger bij je onderweg?
Zotte Mol:
Niet echt of toch niet waar ik mij bewust van ben. Het is wel zo dat ik meestal mentaal een deftige reden zoek om ervoor te gaan en om te blijven doorgaan.
4B: Hoe ben je bij 4Bikers terecht gekomen?
Zotte Mol:
Dankzij M@Z maar eigenlijk is de wereld ontzettend klein en zou het moeilijk geweest zijn om niet bij 4Bikers terecht te komen, je weet maar nooit wie je allemaal tegenkomt, zelfs in je eigen straat! (MTBhurricane woont achter haar hoek en PhrAcE werkt in hetzelfde bedrijf als haar man. Zaken die op grappige wijze ontdekt werden, nvdr)
4B: Vanwaar de Nick "Zotte Mol"?
Zotte Mol:
Dat was gewoon een ingeving van het moment maar gisteren kreeg ik nog een smsje "ge zijt zot...", vandaag zei nog iemand "jullie moeten wel zot zijn...". Ik denk dus dat ik mijn naam echt niet gestolen heb.
(4B-team knikt bevestigend)
4B: Wanneer komt er een fan-club?
Zotte Mol:
Tjiens, nog nooit aan gedacht. Eigenlijk zou ik spontaan zeggen dat ik zeker 2 grote fans heb, nl. Jente en Alain, maar er zijn inderdaad veel meer mensen die volledig achter mij staan en bewondering hebben voor wat ik doe. Ik wil wel een verbintenis met deze mensen en er is zeker een speciale band maar ik heb zeker evenveel bewondering voor die mensen als zij voor mij en wil dit liever niet als een fanclub noemen.
4B: bedankt en nogmaals een dikke proficiat met de prestaties van het afgelopen jaar!

Heb je na het lezen van bovenstaande ook zin om er volgend seizoen volledig voor te gaan? Lees dan zeker verder! In wat volgt schuilen ettelijke tips van de Zoenkkoe 2005 himself... Meeeeeuuuuuuuuhhhhhh!

4B: Hoe ben je met het mountainbiken gestart? 
Timus:
Als student lager en middelbaar onderwijs ben ik nooit sportief geweest. Aan lichamelijke opvoeding had ik niet echt een hekel maar ik keek er nu ook weer niet naar uit (remember het afzien op de coopertest).
In de vakantie na het middelbaar onderwijs (1996) had een kameraad een mountainbike gekocht. ’k Wou ook eens een toerke meedoen en heb dan maar een fietske gehuurd en zo de Bloso-route van Oudenaarde gereden (kan ook zijn dat het toen nog de Evian route was). In de eerste afdaling al direct over de kop gegaan: te traag gereden en voorwiel bleef steken in een putteke. Daarna is het dus niet meer goed gekomen. Zelf een mountainbike (Minerva Hurricane 600€ maat 18” voor 1.91m) gekocht en zo zijn de wielen aan het rollen gegaan. Na het ontdekken van de eigen omgeving heb ik me in 1997 aangesloten bij de “Mountainfreaks”, een kleinere club die zich vooral toespitste op XC-wedstrijden.
4B: Hoe ben je dan bij het marathon-rijden terechtgekomen?
Timus:
XC-wedstrijden zijn niets voor mij hoor, veel te explosief en meestal rondjes rijden in de wei van boer Charel. Anderleus was mijn eerste echte marathon ervaring. Het zalige parcour, het afzien om te kunnen finishen... Mijn keuze was direct gemaakt: “XC, TT of Ardense marathon?” Het laatste dus!. Hoe langer en moeilijker hoe liever. 't Mag een beetje extreem zijn, steeds de grenzen verleggen, niewaar.
4B: Wat is de reden dat je jezelf hebt ingeschreven in een zware competitie als M@Z?
Timus:
Voor de schitterende kalender en het feit dat het allemaal chronotochten in lijn zijn (geen rondenparcours dus, nvdr). De kalender bestond voor mij uit een aantal van mijn lievelingsmarathons. Vele tochten had ik nog nooit gereden dus ideaal om deze te ontdekken via de Zoenkcompetitie. En het mag gezegd worden, 't zijn stuk voor stuk Belgische pareltjes. Schitterende competitie trouwens: geen geldprijzen enkel een fictieve “gouden koe” en “gouden mol”. Ideaal voor de gewone marathonbiker die puur voor het plezier fietst zonder dat hij op geldprijzen of dergelijke zit te azen. Houden zo,de marathon@zoenkers zijn een toffe sportieve bende.
4B: Vorig jaar behaalde je een 5e plek, nu win je het klassement. Ben je veel meer gaan trainen of had je voordeel van de reeds opgebouwde ervaring?
Timus:
Met een 5de plek was ik bij het begin van het seizoen ook al zeer tevreden geweest hoor, zeker gezien de toename van het aantal deelnemers. Het seizoen 2004 was volledig opgebouwd om de “Transalp” uit te rijden. In 2005 waren er echter 3 doelstellingen: de Zoenkcompetitie, "Les Chemins du Soleil" (non-stop versie) en de meerdaagse "Ironbike".
De trainingsopbouw was gelijkaardig, enkel werd er nu de dag voor een Zoenkrit niet of nauwelijks gefietst. Samen met de opgebouwde parcourkennis bleek dit de ideale combinatie.
4B: Vind je dat je hard moet trainen om op dit niveau te kunnen rijden of rijd je gewoon erg vaak en bepaalt dit je conditie? 
Timus:
Het is een hobby, trainen klinkt zo 'n beetje als een verplichting. Ik fiets omdat het plezant is, het helpt ook om de stress van het werk van mij af te zetten. De laatste 3 jaar zat ik jaarlijks zo’n 500 uur of 11.000km op de fiets. Een vast schema volg ik niet, ik tracht wel naarmate het mountainbikeseizoen nadert elke maand iets meer te biken. Dit jaar bijvoorbeeld (4 wekelijks):
     - 03/01 tem 30/01: 601km – 26uur
     - 31/01 tem 27/02: 924km – 37uur
     - 28/02 tem 27/03: 1068km – 41uur
     - 28/03 tem 24/04: 1369km – 54uur
     - 25/04 tem 22/05: 877km – 47uur (Chemins du Soleil)
     - 23/05 tem 19/06: 1078km – 44uur
     - 20/06 tem 17/07: 847km – 37uur
     - 18/07 tem 14/08: 935km – 73uur (Ironbike)
     - 15/08 tem 11/09: 989km – 42uur
     - 12/09 tem 09/10: 709km – 30uur
Uit bovenstaande gegevens is er duidelijk een opbouw naar de “Chemins du Soleil”. Vervolgens wordt er in het weekend enkel een Zoenkrit gereden waardoor het aantal fietsuren sterk daalt. Ironbike staat garant voor 53 uur puur genieten en afzien. Zelf train ik bijna altijd uithouding. Enkel in chronotochten tracht ik zo snel als mogelijk naar de aankomst te vlammen.
4B: Hoe ziet een gemiddelde week er dan uit voor jou?
Timus:
De dinsdagavond doe ik een ritje op de weg (ongeveer 50km) met de mountainbike, samen met een groepje vrienden. Altijd zeer plezant, zeker in de winterperiode, om niet alleen in het donker te rijden. In de lente- en zomermaanden doe ik de donderdag ook een ritje ter bevordering van de uithouding. En in't weekend toeleven naar de chrono en als er gene is de volle twee dagen biken!
4B: Je vindt "trainen" te dwingend klinken, dan ben je waarschijnlijk ook geen lid van een club?
Timus:
Nee, maar vorig jaar heb ik -samen met nog 5 andere bikers- het alomgekende Vo2max-team opgericht, een klein groepje bikers uit de regio Gent – Oudenaarde met allen dezelfde interesses.

4B: Uit je aantal deelnames kan ik ook afleiden dat je liever veel biked dan echt te pieken naar een wedstrijd of heb ik dat mis?
Timus:
Voor het marathon-rijden heb je een brede basis nodig, pieken naar één bepaalde eendaagse marathon is niks voor mij. 'k Rij er liever elk weekend dan alles op alles te zetten voor die ene rit.
4B: Waaruit haal je de motivatie om dit te doen? Ben je gewoon zot van biken of toch eerder een zwaar competitiebeest?
Timus:
'k Doe het gewoon ongelofelijk graag. De adrenaline om op de limiet af te dalen, op singletracks zo snel mogelijk tussen de bomen te razen, Cannoncraze of Iegienie er proberen af te rijden... 't Kan een schitterend gevoel geven!
4B: Heb je tijdens een rit de tijd om te genieten van de natuur, de omgeving, die mega-afdaling waar iedereen over spreekt na de rit of is het eerder een constante rush van adrenaline?
Timus:
Het grootste nadeel van chrono’s "vollos bakkos": je kijkt bijna enkel naar de te rijden track. Bij aankomst ken ik het type parcour wel, maar de omgeving en natuur vervagen in het niets.
4B: Hoe deel jij je marathons in? Start je "op 't gemak" of ga je direct vol gas?
Timus:
Dat is afhankelijk van het feit of het een groepsstart of een individuele start betreft. Bij de groepsstart vind ik het belangrijk om bij de start zo ver mogelijk naar voren op te schuiven, kwestie van files en valpartijen te vermijden. Eerste 5 à 10 minuten zwaar in het rood gaan, vervolgens plaats proberen vasthouden en op eigen tempo overschakelen. Bij de individuele start zoek ik onmiddellijk naar een tempo dat de volledige rit vol te houden is.

4B: Je hebt nog geen ritoverwinning in de wacht kunnen slepen... Jammer?
Timus:
Ik heb inderdaag nog nooit op het  hoogste schavotje gestaan, jammer genoeg. Dit jaar voor de eerste keer op het podium gestaan in de Bastognarde, 3de plaats en daarmee wreed content.
4B: Je wint wel het eindklassement van M@Z!
Timus:
Ja, de M@Z 2005 winnen, dat is super hé. 'k Heb voor elk punt moeten strijden en als het dan nog de eerste plaats oplevert...
Timus:
Geen idee, tot hiertoe stijgt elk jaar de conditie, waar de grens ligt dat is de vraag natuurlijk.
4B: Wil je volgend jaar je titel verdedigen of eerder -zoals je voorganger Iegienie- nieuwe horizonten verkennen onder de vorm van buitenlandse marathons of meerdaagsen?
Timus:
Tot hiertoe nog geen concrete plannen, liefst wel terug een meerdaagse (misschien terug Ironbike) en verder opnieuw genieten van de Belgische marathons maar om al meteen over "de Zoenktitel verdedigen" te praten... We zien wel naarmate het seizoen vordert. De zwaardere buitenlandse marathons staan op het verlanglijstje maar momenteel niet te combineren met de job.
4B: Hoelang wil je doorgaan met deze competities rijden of heb je er nog nooit bij stil gestaan?
Timus:
Het is voor de fun, zolang ik het graag doe, rij ik. Het is een competitie met een leuke sfeer, zeker onder de Zoenkers. Zolang deze blijft, blijven we rijden.
4B: Heb je een vaste gewoonte/geluksbrenger voor de wedstrijd of geloof je enkel in jezelf?
Timus:
Neen, het enige wat ik meestal wel doe is de avond vooraf aankomen. Zo hoef je de volgende morgen niet te vroeg op te staan. Verder geloof in jezelf en nooit nieuwe onderdelen uittesten op de chrono.
4B: Met welke bike rij je?
Timus:
Een hardtail: Giant MCM met XTR afgemonteerd, een Marzocchi Marathon SL en Crossmax SL-disc - wielen. Totaal gewicht is ongeveer 10.2kg.
4B: Je hebt XTR, fan van technische snufjes of wil je gewoon een degelijke competitiefiets?
Timus:
Betrouwbaar materiaal graag maar geen superlight toestanden. Dit jaar wel met de Notubes vloeistof gereden, goe spul: 'k rij nog steeds lekke banden maar het zijn dan wel meestal scheurtjes.
4B: En heb je ook een mudbike?
Timus:
Yep, een Scott Team Racing, vooral voor het sparen en het oprijden van bijna versleten onderdelen van de marathonbike. Ook een hardtail dus met XT, een SID XC en Crossmax XL's wat zorgt voor een totaalgewicht van ongeveer 11.5kg.

4B: Welke parcours verkies je?
Timus:
100% offroad-marathon met een snelle opeenvolging van single tracks, snelle en technische afdalingen, steile net fietsbare klimmen en dit alles in een prachtig decor. Indien deze bestaan gelieve mij een persoonlijk berichtje te sturen. Dit jaar echter ook zeer genoten van de Chemins du Soleil, Raid des Hautes Fagnes, Houffamarathon en tal van andere marathons.
4B: Hoe ben je bij 4bikers terecht gekomen? Via marathon@Zoenk veronderstel ik?
Timus:
Inderdaad, Marathon@Zoenk kreeg een plaatsje op het 4bikers-forum, zodoende verdween de mailinglist en werd het forum ontdekt. Oef, eindelijk terug een cleane mailbox!
4B: Spendeer je veel tijd op't forum?
Timus:
4Bikers wordt bijna dagelijks bezocht, wat zijn de nieuwe topics, is er nuttige informatie bijgekomen of iets plezants te lezen? Zelf ben ik meer een passief lid, zeg maar een stille genieter van het forum.
4B: Heeft 4Bikers je geholpen mensen te leren kennen tijdens of na marathons of zitten de mensen die jij kent toevallig al op dit forum?
Timus:
De meeste bikers kende ik reeds van het vorige Zoenkseizoen. Tal van hen zijn dan ook nog forumleden.
4B: nog een afsluiter?
Timus:
Ja! @Phille: nen dikke merci om jaar na jaar zo’n schitterende competitie op poten te zetten!
4B: Bedankt voor je tijd Timus en nogmaals een dikke proficiat met je prestatie!

PhrAcE
4Bikers Crew

Kris De Craemer

« Antwoord #2 :: 27 Januari 2008 - 19:24 »

De afsluiter van het ZoeNK-seizoen -het BK in Verviers- ligt ondertussen ook alweer een tijdje achter ons en de winnaars zijn bekend. Het werd dus tijd dat uw nederige dienaar er even op uittrok voor een gesprekje met de winnaar. Temeer omdat deze voor velen nog een onbekende bleek te zijn!

Voor zij die het nog niet weten, de winnaar heet Peter Croymans, aka Croy.

4B: Proficiat met je overwinning Peter!
Croy:
dank u.
4B: Sinds wanneer bike je al?
Croy:
Ik heb altijd al graag gefietst, doch het in groep kilometers malen op asfalt heeft me nooit echt aangetrokken. Toen ik begon met MTB, nu zo’n 12 jaar geleden, vond ik de  combinatie fietsen/in de natuur zijn een aantrekkelijke formule. Dat is trouwens nog steeds de hoofdreden om op de mtb te springen. In het begin reed ik samen met een bikemaat  een wekelijkse toertocht op zondag & eventueel zaterdag (voornamelijk in de Limburgse bossen).
4B: Maar geen competitie dus?
Croy:
Neen, maar na ongeveer een jaar kreeg ik daar toch zin in en heb ik een aantal cross-country wedstrijden meegereden. Het nerveuze geduw & gewriemel aan de start & het explosieve karakter van dit soort westrijdjes deed me echter van verdere deelname afzien.  Toen ook mijn bikemaat in een shiftstelsel ging werken waarbij ook weekendwerk moest worden gedaan, werd het biken zelfs op een laag pitje gezet.
4B: Maar blijkbaar kreeg je toch de smaak terug te pakken...
Croy:
Ja, een 4-tal jaren geleden heb ik een mtb-vakantie ondernomen naar het Garda-meer en plots was mijn enthousiasme voor het biken weer gewekt. Via mijn werk ontmoette ik  een gelijkgestemde ziel en al snel werden er plannen gesmeed om de Dolomiti Superbike te gaan rijden. Bij het zoeken naar info i.v.m de Superbike ben ik zo op het  forum van mountainbike.be terechtgekomen waar ik tot de ontdekking kwam dat er ook in België dergelijke marathons werden verreden. Bij wijze van voorbereiding heb ik dat jaar de Hagelandse Chrono & La Filip Meirhaeghe meegereden. Van in het begin voelde ik dat dit helemaal mijn ding was: geen geduw & getrek aan de start, geen rondjes draaien rond het plaatselijke voetbalveld maar een afwisselende omloop door bossen en veldwegen waar je  je eigen tempo kan zoeken.

4B: En als marathons je liggen, zit je bij 4Bikers & M@Z natuurlijk gebeiteld.
Croy:
Inderdaad, maar het was toch Quadrifoglio die me wees op het bestaan van de 4Bikers-website. Zodoende ben ik er eigenlijk ingerold. De formule van elke week een prachtige Ardennentocht te rijden in combinatie met een regelmatigheidscriterium vond ik een fantastisch idee. Buiten de Filip Meirhaeghe in 2004 had ik nog nooit in de Ardennen gereden, dus dat was wel een uitdaging. De evolutie van je prestaties & conditie kan je als het ware online volgen en het competitie-element zorgt ervoor dat je steeds het beste van jezelf geeft.
4B: 2005 was je eerste ZoeNK-jaar. Je haalde toen een 9e plek, met 9 deelnames. Nu win je het klassement met 11 deelnames. Werd de ZoeNK een doel?
Croy:
In 2005 stond mijn seizoen in het teken van de Superbike, wegens het halverwege afgelasten van de wedstrijd in 2004 -zij die er bij waren zullen het zich nog levendig herinneren- moest hier revanche genomen worden. M@Z leek me de ideale voorbereiding hiervoor. De resultaten vielen echter zo goed mee dat ik in 2006 weleens een gooi naar de “gouden koe” wilde proberen en werd deze competitie inderdaad een doel op zich.
4B: En dus ben je veel meer gaan trainen?
Croy:
Wat training betreft heb ik het in 2006 niet veel anders gedaan dan in 2005. Mijn trainingsschema is losjes gebaseerd op het schema dat jaarlijks bij het begin van het seizoen bij Fiets zit. Wel heb ik dit jaar meer kilometers gedaan in het voorjaar. De intervaltrainingen werden wat achterwege gelaten en vervangen door techniek- & klimtraining.
Want door de deelname in 2005 wist ik dat ik vooral techniek tekortkwam. In Malmedy ben ik dat jaar serieus verschoten. (lacht)
4B: Uit je aantal deelnames kan ik ook afleiden dat je liever veel biked dan echt te pieken naar een wedstrijd of heb ik dat mis?
Croy:
Als  maratonrijder heb je zowiezo een goede basisconditie door de vele kilometers in het voorjaar. Het is een beetje jammer om die dan slechts af en toe aan te wenden. Waneer je  goed uitgerust aan de start komt dan kan er eigenlijk  weining misgaan. Dat is toch mijn ervaring.  En als je al eens een wedstrijd al wat minder preseer dan doe je het de volgende keer toch gewoon weer beter.

4B: Vind je dat je hard moet trainen om op dit niveau te kunnen rijden of rij je gewoon erg vaak en bepaalt dit je conditie?
Croy:
Zoals reeds eerder gezegd baseer ik mijn training op het Fiets-trainingschema dat ik naar mijn gevoel en goesting aanpas. In de wintermaanden -november, december, januari- probeer ik mijn conditie op peil te houden door veel te lopen: 2 à 3 maal per week +- 10 km. Vanaf  eind januari bouw ik het lopen langzaaam af en komt spinning & tackx in de plaats. Ook train ik dan mijn bovenlichaam, armen & polsen in de fitness. Ik heb namelijk snel last van tendinitis aaan de onderarm. Stilaan starten dan ook de LSD trainingen: + 4 uur training in het weekend. Om de vorm volledig aan te scherpen doe ik dan nog wat klimtraining & intervaltraining alhoewel ik niet weet of  dit voor een marathonrijder enig voordeel geeft.
Ik probeer er wel steeds voor te zorgen dat het plezierig blijft. Het enige wat ik niet graag doe is trainen op de tackx al de rest is fun.
4B: Ben je lid van een club of team? train je alleen of in groep?
Croy:
Ik zit niet in een team of club omdat ik vrees dat je dan al snel met verplichtingen zit. Meestal train ik alleen, het aanpikken aan een groepje wielertoeristen niet meegerekend (lacht).
4B: Waaruit haal je de motivatie om dit te doen? Ben je gewoon zot van biken of toch eerder een zwaar competitiebeest?
Croy:
Ik vind het fijn om te testen hoe ver je je lichaam kan drijven & om elke week beter te doen. Wat voor mij ook zeker meespeelt is de vooruitgang die ik maak op technisch vlak: afdalingen waar ik verleden jaar nog moest afstappen neem ik nu toch al met iets meer zelfvertrouwen. Natuurlijk speelt het competitie-element ook mee, niemand wil achter zijn directe concurenten eindigen.
4B: Hoe ervaar je de natuur, de omgeving of die mooie technische passage tijdens een chrono?
Croy:
Meestal ben ik tijdens een marathon zo geconcentreerd dat ik buiten de 2 à 3 meter voor mijn stuur niet veel gezien heb. Zeker tijdens afdalingen moet ik zeer geconcentreerd blijven want ik heb al enkele malen de Ardeense bodem van te dichtbij meegemaakt. Niettegenstaande deze tunnelvisie kan ik me toch enkele zeer mooie beelden herinneren: de mistpassage tijdens één van de eerste klimmetjes tijdens de GRG160, en euh, nog enkele die me nu niet te binnen schieten (glimlacht).
4B: Hoe deel jij je marathons in? Start je "op 't gemak" of ga je direct vol gas?
Croy:
Ik ga van in het begin vol gas, zo snel als ik kan. Ik ben helemaal niet snel, maar ik kan een bepaalde snelheid wel vrij lang aanhouden.  Bij een massastart zit ik na 10 km nooit bij de eersten. Maar waneer ik eenmaal mijn plekje heb gevonden zal ik dit nog zelden afstaan. Op het einde van een rit heb ik meestal ook de kracht niet meer om nog te versnellen of te sprinten.
4B: Wat doet een ritoverwinning en deze eindoverwinning je?
Croy:
Grote voldoening natuurlijk, een beloning voor de vele uren training. Doch daags nadien is die overwinningsroes reeds verdwenen, soms al tijden het kuisen van de fiets (lacht). De eindoverwinning in het zoenkklassement was vooral een ontlading omdat het zolang spannend bleef, dank u Jan, Tim, Roel, Tim & Johan. Zeker toen ik tijdens de Bataille met pech uitviel, gruwelijk verkeerd reed in Houffa & Anderlues wegviel als chrono heeft het er nog even slecht uitgezien.

4B: Wat te denken van het BK in Verviers? De geschiedenis herhaalt zich: jij wint de Funklasse maar je misloopt de trui omdat je geen licentie hebt, net zoals Ken vorig jaar in Hotton.
Croy:
Tja, regels zijn regels hé, ik was gewaarschuwd. Ik heb het er zelfs nog even met Ken over gehad net voor de start. Alhoewel ik Ken zijn trui zeker gun, deed het toch wel even pijn tijdens de podiumceremonie.
Maar net als een overwinning is ook dit een gevoel dat snel is verdwenen.
4B: Is er een reden dat je zonder licentie rijdt? Nooit gedacht dat je potten kon breken tijdens een BK?
Croy:
Ik doe dit voor de fun, al heb ik me begin dit seizoen wel geinformeerd i.v.m lidmaatschap van de B.W.B
Waarom ik uiteindelijk dan toch niet die lidkaart heb aangevraagd? Tja, ik weet het niet meer. Maar ik had inderdaad nooit gedacht iets te kunnen betekenen in dit BK. Hoewel dat veranderde op het moment dat ik Ken inhaalde (lacht).
Croy:
Gezien mijn leeftijd (38) denk ik dat dit ongeveer mijn top moet zijn. Mischien zit er nog wel meer in, maar dan gaat mijn sociaal & culinair  leven er wat teveel onder lijden.
4B: Ga je er volgend jaar weer hard tegenaan in een poging je titel te verdedigen of wil je eerder nieuwe horizonten verkennen onder de vorm van buitenlandse marathons/meerdaagsen?
Croy:
Ik ga zeker nog aan de M@Z deelnemen, maar ik ga me dwingen om wat meer van het uitzicht & bevoorradingen te genieten. Mischien dat ik bij enkele marathons die me goed liggen nog eens een extra inspanning ga doen. Een meerdaagse staat zeker op mijn lijstje, maar dan liefst eenje zonder competitie-element, anders gaat dit weer ten koste van het genieten.  Eendaagse buitenlandse marathons zeggen me niet zoveel, tenzij er een vakantie aan kan worden gekoppeld. Trouwens als ik de Belgische marathons vergelijk met de de enige buitenlandse ervaring die ik tot nog toe heb opgedaan -de Dolomiti Superbike- dan vind ik dat we hier in Belgie zeker niet moeten onderdoen.

4B: Het competitievirus lijkt wel wat uitgeraasd blijkbaar?
Croy:
Inderdaad, ik denk dat ik het voorlopig gehad heb op competitievlak, volgend jaar zal het er een stuk gezapiger aan toegaan. Ik heb dit jaar toch wel enkele leuke feestjes aan mij voorbij laten gaan. Ik ga proberen dit in de loop van volgend jaar terug goed te maken.
4B: Heb je een vaste gewoonte in het toeleven naar een wedstrijd?
Croy:
Ik probeer de dagen voor een marathon op tijd in mijn bed te zitten & zoveel mogelijk te drinken & te eten. Ook vind ik het belangrijk om ruim op tijd op de plaats van vertrek aan te komen zodat ik op mijn gemak nog eens alles kan controleren, de banden op de juiste spanning zetten enzovoort.
4B: Welke parcours verkies je?
Croy:
Lang -100 km en meer- met een flink pak hoogtemeters. Droge ondergrond, zoveel mogelijk offroad in een bosrijke omgeving, liefst met lange klimmen. Het mag technisch zijn maar het moet wel fietsbaar blijven. Het parcours van het BK dit jaar vond ik bijzonder geslaagd. Ook Malmedy vond ik fantastisch om te rijden.
4B: Je bent bij 4Bikers terechtgekomen via Quadrifoglio vertelde je net. Spendeer je veel tijd op't forum?
Croy:
Ik neem tijdens het seizoen toch dagelijks een kijkje, en dan vooral op het M@Z-subforum & het onderdelen-topic. Ik ken relatief weining forumbezoekers van gezicht, al begint het de laatste tijd te beteren. Zo heb ik in Bouillon kennis gemaakt met een uitgebreide delegatie van de Zwette Maanen en tijdens de rit heb ik kennis gemaakt met Tim Smits. De mannen van Reevax zijn ook steeds voor een praatje te vinden.
4B: Met welke bike rij je?
Croy:
Ik rij nu 3 jaar met een Cannondale F2000 SL XT/XTR. De enige upgrade die ik tot nu toe gedaan heb zijn de wielen -DT Swis 240S hub / Notubes ZTR olympic- handgespaakt door Luc van Hilset.
4B: Gewoon een degelijke competitiefiets dus. Geen fan van technische snufjes?
Croy:
Nee, het materiaal waar ik mee rij moet goed zijn, maar het hoeft niet het laatse nieuwe te zijn. Ik ben geen freak op dat vlak. Bij aaanschaf van een nieuw onderdeel zal ik steeds het forum eens napluizen op bevindingen van andere rijders.  Ik probeer wel zoveel mogelijk gewicht te besparen, vooral op de roterende onderdelen. Vandaar de aanschaf van die notubes velgen.
4B: Heb je ook een mudbike?
Croy:
Ja, mijn eerste echte MTB ooit -een GT Avalanche, die nu zo een 12 jaar is- gebruik ik om in de winter door de modder te ploeteren.
4B: Tot slot, nog iets dat je wil meedelen?
Croy:
Ja, ik moet de Phille bewonderen dat hij zoveel energie in dit fantastische initiatief blijft steken. Vandaar Phille, merci jong !!

We gingen ook de winnaar van vorig jaar nog even opnieuw opzoeken:
4B: Tim, vorig jaar winnaar, nu 3e. Bekijk je dit als een terugval of als een bevestiging van je niveau?
Timus:
Het hoogste schavotje was dit jaar onbereikbaar, de resultaten van Peter zijn dan ook fantastisch. Super gewoon. Persoonlijk ben ik een beetje ontgoocheld over mijn resultaten. Ik had gehoopt op een verdere verbetering van mijn niveau, maar het was alles behalve beter. In het begin van het jaar nochtans 2 conditietesten laten afnemen -eentje in februari en eentje in mei- om zo het ideale trainingsschema op te stellen. Het resultaat van het ideale schema blijkt na dit seizoen toch niet zo ideaal te zijn. Evenveel fietsuren maar mindere conditie. Of ben ik al oud aan het worden? Volgend jaar alvast een andere aanpak!

4B: Ik weet dat jij en Cannoncraze elke race opnieuw proberen elkaar te verslaan. Dit jaar wipt hij over je in de rangschikking. Een gevolg van jouw mindere conditie of is hij toch ook beter geworden?
Timus:
Johan (echte naam van Cannoncraze, nvdr) is een natuurtalent, genre "training, wa is da?" Gewoon gas geven en op tijd en stond een W-cup zakje drinken en verder hopen dat ie niet stilvalt, dat is zo’n beetje de rijstijl van Johan.
Dikwijls vertrekken we op hetzelfde tijdstip, maar ons krachten bundelen is nog nooit gelukt. Na enkele meters of hooguit kilometers rij ik al in de achtervolging. Vorig jaar slaagde ik er nog in hem terug bij te halen, dit jaar echter nauwelijks haasje over kunnen spelen. Jammer.
4B: Heb je de winnaar al in het echt gezien eigenlijk?
Timus:
Yep, op het podium in Bastogne, ze hebben me wel moeten zeggen wie daar op de eerste stek stond want voor mij was het een onbekend gezicht. Oeps.
4B: Zijn de plannen voor volgend seizoen al bekend?
Timus:
Er wordt volop gezocht naar nieuwe meerdaagse uitdagingen. Momenteel blijven er nog vele opties open: Supertravessia, Ironbike,…. En de Belgische marathons blijven op het programma natuurlijk, deze zijn veel te mooi om daarvan af te stappen.
4B: Peter vertelde me dat hij volgend jaar wat gas gaat terugnemen om wat meer te genieten van het uitzicht en de bevoorradingen. Ga jij er opnieuw hard tegenaan of verleg je de “prioriteiten”?
Timus:
't Zal een beetje afhankelijk zijn van het moment en de conditie. Maar als de klok tikt, is het steeds moeilijk het racen te bedwingen. Nochtans kan ik ook erg genieten -soms zelfs meer- van een toertocht genre Anderlues, zalige rit!
4B: It sure is! Bedankt Tim voor dit gesprekje.

Na de nummer één en drie te hebben gehoord kan de nummer twee toch ook niet ontbreken op het appèl?
4B: Johan, twee jaar op rij n°3, dit jaar n°2. Mooie progressiecurve is dat! Volgend jaar numero uno?
Cannoncraze:
Bwah, dit jaar tweedes is eigenlijk per ongeluk en volledig buiten mijn wil om. Reeds eind augustus had ik door dat ik niet snel genoeg punten inhaalde op Timus en ‘de Croy’ om me te mengen voor eerste plaats. Tim is gewoonweg constanter en Dhr Croymans verreweg een klasse beter. Roel Bergiers en Jimmy Grade had ik ook in de mot, maar daar kon ik tegen op, tegen die eerst 2 genoemde kwelduivels niet. Maar met die derde stek was ik perfect gelukkig geweest hoor! Want zeg nu zelf, 3 jaar op rij derdes, da’s toch even moeilijk te mikken als éénmalig eens numero uno ?
Eigenlijk hangt het in de M@Z van je concurenten af of je numero uno of duo kan worden: laten ze steken vallen, zetten ze hun joker in, geven ze forfait voor een bepaalde belangrijke rit, hebben ze pech?
In het heetst van de strijd verzaakte Tim aan het BK Verviers en gaf me daarmee plaats 2 cadeau. Merci trouwens daarvoor, Tim! Maar daardoor ben ik verplicht om volgend jaar eveneens voor plaats 2 te gaan. Iets zegt me echter dat ik dat niet meer cadeau ga krijgen. Tenzij dat we iets kunnen regelen, Tim… ?
4B: Ik weet dat jij en Timus elke race proberen elkaar te snel af te zijn...
Cannoncraze:
Correctie. We proberen elkaar helemaal niet te snel af te zijn. We starten wel gezamenlijk, maar we hebben elk een andere rijstijl. Ik maak nochtans elke keer de belofte dat we wat langer samen zullen blijven om samen te werken. Maar telkenmale kan ik me vlak na de start gewoonweg niet inhouden: ik knal de eerste hellingen op. Tim start daarom niet veel langzamer, maar hij gaat gewoon met het pak mee. Na een tijdje schuift hij naar voor, omdat hij gewoonweg zijn tempo langer kan volhouden dan zijn naaste concurrenten.
Na een 60 tot 90km -60km in begin, 90km op einde van het seizoen- begint bij mij echter het licht wat uit te gaan. Een hongerklop is het niet, maar het draait gewoon niet soepel meer, iedereen kent dat wel. Dat is het moment waarop ik meer en meer achterom begin te kijken om te zien of Tim of Wesley nog niet in aantocht zijn. Als ze langskomen kan ik altijd slechts kort aanpikken. Voor samenwerken is het dan dus al veel te laat. Ik moet de knop omdraaien en een sterke moral hebben om me te focussen op mijn eigen race.

4B: Dit jaar wip je opnieuw over Tim in de ranking. Was het enkel door zijn niet-deelnemen aan het BK? Of was jij toch beter dit jaar?
Cannoncraze:
Wel, ik ben al blij dat ik dit jaar hetzelfde niveau heb kunnen houden als vorige jaren. Verbeteren kan ik niet meer.
4B: Tim geeft aan dat zijn conditie niet verbeterd is tegenover vorig jaar, integenstelling tot wat hij verwachtte.
Cannoncraze:
Daar heeft hij misschien wel een punt. Het viel alleszins op dat hij me niet meer inhaalde in de finale van een marathon. Volgens mij heeft hij te lang in de Alpen (Ironbike Italie) rondgehost en kwam de omschakeling naar het Ardennenwerk te bruusk. Ik heb na 3 weken Alpen (1 week hoogtestage in Menuires, dan Transalp Challenge met Polarbear Bart, en dan nog wat chillen in Davos/Klosters) daar ook wat last van gehad, maar met een crash-course op de wielertoeristenrit Sean Kelly 130km had ik terug het heuvel-ritme te pakken.
Desondanks beperkte hij toch de schade op de chrono’s in augustus, en kwam maar een paar plaatsjes na mij binnen. De genadeslag heeft hij gekregen op de Houffamarathon, waar hij dikke pech kende. Een scheurband in de finale, en toch heeft hij nog de moed gehad om zijn fiets gedurende 7 km voort te duwen: chapeau!
4B: Da's inderdaad wel sterk! Zijn de plannen voor volgend seizoen al bekend?
Cannoncraze:
Toch wel grotendeels. Als hoofddoel zal ik waarschijnlijk deelnemen aan de TransPortugal “Supertravessia Garmin”. Dat is een 7-daagse wedstrijd waarbij je individueel je weg moet zoeken met behulp van GPS. Je moet daarbij binnen een corridor van 100m breed blijven of je pakt strafpunten. Eerst was ik van plan opnieuw de IronBike Italie te doen. Editie 2005 is mij goed bevallen en van Tim en Pieter (=Iegienie, nvdr) had ik gehoord dat het elk jaar zwaarder wordt dus leek 't me wel wat maar jammer genoeg heb ik er iets te lang mee gewacht want het zit al bijna vol. Verder plan ik alle prestigieuze buitenlandse marathons mee te doen die op nog mijn palmares ontbreken : Swiss Bike Masters, Cristalp, de Salzkammer, de Roc, … O ja, zeker en vast zal ik opnieuw de ééndaagse versie van Chemins de Soleil rijden. Daarvoor zoek ik nog een partner…
4B: Peter vertelde me dat hij volgend jaar wat gas gaat terugnemen om wat meer te genieten van het parcours en de bevoorradingen. Als ik je verleden in deze competitie zo eens bekijk mag ik ervanuitgaan dat jij er weer hard tegenaan gaat zeker?
Cannoncraze:
Ha, dat eeuwige dilemma: als toerder eens rustig genieten van de bevoorradingen en het parcours; of als koerskonijn jakkeren en jagen, en niks gezien te hebben van het parcours behalve de putten en bomen. Ik stel me die vraag soms ook, maar da’s dan eerder tijdens een zwak moment. (lacht)
Ik zou er in 2007 toch opnieuw hard -of misschien is onzacht een betere uitdrukking- tegenaan willen gaan, maar het valt te bezien of ik met de buitenlandse marathons niet teveel hooi op men vork ga nemen. En of ik kan deelnemen aan de belangrijkse binnenlandse Zoenk-puntenpakkers. TransPortugal vindt bijvoorbeeld al plaats van 10 tot 17 juni, dat zou betekenen dat ik Malmedy mis. Maar misschien kan ik nog genoeg Zoenk-ritten rijden om in de top10 te geraken. In elk geval, zoals Schwarzenegger zou zeggen, “Aaal be back…!”

4B: Toch wel een echt race-konijn dus. Maar volgens Tim ben je een type "training, wat is dat?" Is dat zo? Rij jij tijdens de week niet? Of gewoon het tempo en afstand waar je zin in hebt?
Cannoncraze:
Vroeger trainde ik inderdaad hoegenaamd niet: ik deed enkel twee toertochten op zaterdag en zondag en kon zonder problemen mee met m'n bike-makkers. Toen in 2005 de Zoenk-competitie werd ontdekt, had ik direct de smaak te pakken maar bleef natuurlijk mijn -niet bestaande- trainingsmethode toepassen. Ik voelde de conditie wel groeien, maar toch ervaarde ik dat deze aanpak niet altijd leidde tot een homogene prestatiecurve doorheen het jaar: je hebt soms een mindere periode.
Dit jaar heb ik dat proberen opvangen door al eens een midweeks ritje in te lassen: het Scheldepeleton op woensdag ofwel een solo bloktraining. Maar toch nooit volgens een trainingsschema in de zin van: 2 dagen na de marathon een recuptrainig, dan een dag extensieve training, enzovoort. Ik spring dus op de fiets als ik goesting heb, en doe het tempo en afstand waar ik zin in heb. Dat tempo is echter nooit D1, eerder D2 gaande naar D3. Dus eigenlijk niet volgens de trainings-regels, maar ik voel me er wel goed bij. Als ik recuperatie nodig heb, doe ik dat liever in mijn zetel met de benen omhoog dan op de fiets. Ik haat het gewoon als ik futloos de trappers probeer rond te krijgen en het lijkt alsof de oude dametjes in de Gentse binnenstad me voorbij sjezen. Bovendien, ik heb geen koersfiets en doe dus alles op de mtb. En steeds met dezelfde noppenbanden als dewelke waarmee ik de Bataille of andere Houffa’s doe.
Volgens mij is het gevaar van trainingen dat je je fiets wat beu wordt tegen dat het weekend er aankomt. Ik spring daarentegen altijd met plezier op de fiets, en sta te popelen aan de start van een chrono of marathon. Van fietsmoeheid gedurende het jaar is er geen sprake, enkel nu tijdens het herfstseizoen wel.
4B: 'k Veronderstel dat een pak marathonbikers daar wat last van hebben. Overigens, heb jij de eindwinnaar al "in real life" ontmoet?
Cannoncraze:
Ja, ik heb 'm voor het eerst gesproken tijdens en na het BK Verviers. Ik had al een paar foto’s bestudeerd van in Bolland, en daarmee wist ik hoe hij eruit zag op de fiets: een grote gast met fietsbril op een Cannondale F2000. Ik was goed geplaatst, pikte aan bij een groepje maar -tegen mijn natuur in- ging ik er niet over. Niet moeilijk natuurlijk: ik was hier tegen de grote jongens aan het rijden en die haal je niet zomaar in.
Op een steile knik maakte ik een foutje, moest van de fiets, en sprong opzij. Ik pufte efkes uit, en zag een trits bikers langskomen en onder hen herkende ik de Croy. Allé hup, gezwind sprong ik op de fiets want ik wist dat ik hem Zoenkpunten-gewijs moest proberen bijhouden. Alles ging goed, ik stopte aan de eerste bevoorrading om m'n drinkbus bij te vullen. Croy reed verder. In de daaropvolgende afdaling zie ik in mijn ooghoeken 2 bikers rechtkrabbelen, één ervan was Croy. Ze waren wat te bruusk in de afdaling gegaan en op elkaar geknald. Dat was mijn kans om voorsprong op te bouwen: olé.
Lang heeft dat echter niet geduurd, want na nauwelijks 10 km –we waren nog niet halfweg- zat ik achteraan een lint bikers te bungelen. Ik begon het moeilijk te krijgen. Negatieve gedachten kwamen in me op, en ik moest mezelf oppeppen: “Komaan, jong, niet opgeven, nog maar 50 km!!!”. Maar die peptalk lukte niet zo goed: “Pfftt, nóg 50? Dat zie ik niet zitten! O wat ben ik moe, wat zou ik graag mijn ogen efkes sluiten…”
Ik voelde en hoorde een biker achter mij en koos het tweede spoor om hem voor te laten. En het was Croy die dichterbij was gekomen en nu volop op dreef was. Intuitief wisten we van elkaar wie de ander was. Peter vroeg of ik Cannoncrazedingskes was, ik zei "jawel, aangenaam. En jij bent Croydingemans?" Met direct de mededeling dat het licht wat begon uit te gaan bij mij. Peter zei dat hij zich goed voelde en ging aanpikken aan het lint bikers dat nu al 20m voor ons reed. Soepel reed hij er naartoe, ik deed nog een flauwe poging maar noppes. Dada toekomstige zoenkkoe!
Na de race kwam ik hem weer tegen. Iedereen was zowat uitgeteld, Ken Vandenbulcke en vooral Wouter Cleppe lagen 10 minuten na de race nog zwaar languit met gesloten ogen uit te puffen, maar Peter was relaxed een praatje aan het slaan. Ik polste hoe het geweest was. Blijkbaar had hij dé race van het seizoen gereden was hij was heel hoog geeindigd: 23e en 1ste van de funklasse!!! Ik wenste hem proficiat, en zei hem dat ik uitkeek naar zijn interview op 4Bikers, want dat is nu éénmaal de eer die de Gouden Zoenkkoe te beurt valt… Wie had toen gedacht dat ik ook mijn verhaal ging mogen doen?
4B: Welja, iemand die 3 jaar na elkaar top drie haalt verdient toch ook wel eens een interviewtje! Proficiat en tot volgend jaar!

Wat later vertelt Cannoncraze nog een leuke anekdote over Peter Croymans:
"Ik heb hem ook het podium zien bestijgen in Bastogne, maar hij was toen in ‘burgerkledij’, en ik had zijn naam niet begrepen. Hij was er meer dan 30 minuten sneller dan mij en dat vond ik nogal verdacht. Zeker in Bastogne, waar er geen controle was behalve aan de bevoorradingen, en waar je mits een beetje parcourskennis de vele zijsprongetjes en slalomstukken zou kunnen afsnijden. Ik ging er dus van uit dat het een lokale anonieme renner was die wat gesjoemeld had met die vele XC-stukjes maar toen ik achteraf in de uitslag zag dat het de Croy was, wist ik dat ik fair en square verslagen was. Soms zijn bikers nu eenmaal sterker dan je voor mogelijk acht."

Bij de vrouwen bewijst Zotte Mol dat haar winst van vorig jaar geen lucky shot was:
4B: Patricia, je wint opnieuw het vrouwenklassement en bent 17e algemeen. Puike prestatie! Nochthans ben je er niet voluit voor gegaan dit jaar. Je hebt enkele ritten laten vallen om mee te doen aan de VISA-challenge en enkele marathons reed je aan toeristentempo.
Zotte Mol:
Dit jaar had ik me inderdaad voorgenomen om ook eens andere uitdagingen te zoeken en een paar marathons als toerist te rijden om volop te kunnen genieten van de omgeving, het gezelschap en de bevoorradingen. Maar ik moet zeggen dat de drang om te presteren -of toch te proberen- er toch meestal weer was. En eigenlijk vind ik het jammer dat de chrono's van Vielsalm en Anderlues wegvielen, anders had ik terug 11 ritten, net als vorig jaar.
4B: Wat vond je van de VISA-challenge?
Zotte Mol:
Een leuk initiatief. Het nodigde uit om zoveel mogelijk van de deelnemende ritten mee te rijden om dan de beste resultaten te laten meetellen. De leukste en mooiste rit was tevens ook een ZoeNK-rit, namelijk de Hagelandse Chrono. Jammer genoeg viel Waregem dit jaar uit de M@Z waardoor hij enkel bij de VISA meetelde.
4B: En? Tevreden met het behaalde resultaat in de VISA-challenge?
Zotte Mol:
Héél tevreden. Tweede bij de dames, voor mij betekent dat het maximum dat ik kon behalen. De kloof met Hilde Verschaeve -de winnares- is te groot, dat zat er zeker niet in voor mij. Maar ik heb stand gehouden ten opzichte van vorig jaar -het podium in Waregem was identiek als vorig jaar- en dat is voor mij voldoende. Gezien mijn leeftijd verwacht ik niet om nog veel te klimmen, als ik nog wat kan blijven ben ik al vree content.
4B: Is deze VISA-cup volgend jaar ook weer een doel of worden het opnieuw meer marathons?
Zotte Mol:
Ik zal eerst de kalender eens goed overlopen en dan keuzes moeten maken. Als ik te veel mooie ritten moet opofferen zie ik zo'n challenge niet echt zitten. Het mooiste zou natuurlijk zijn mochten er meer overlappingen komen met deM@Z, dan ben ik al zeker dat de challenge mooie ritten bevat.
4B: Je reed dit jaar ook je eerste buitenlandse meerdaagse. Volgend jaar opnieuw?
Zotte Mol:
Wie nodigt of daagt mij uit? Ik ga mee... maar niet allemaal tegelijk hé! (lacht)
Ja, het staat zeker op mijn verlanglijstje om in 2007 minimum één keer terug zo'n avontuur aan te gaan. Mocht ik de geschikte bikepartner vinden, de Transalp zegt mij wel wat. Tijdens de Trans-Schwarzwald kreeg ik de raad om mij eraan te wagen maar er niet meer mee te wachten. Ik denk dat dit inderdaad een wijze raad is, die ik graag zou opvolgen.

4B: Niettegenstaande je goeie resultaten moest je toch op zoek naar een ander team. Dat zal wel ff slikken geweest zijn?
Zotte Mol:
Tja, dat was inderdaad efkes een domper, vooral omdat ik het vernam de ochtend na het BK marathon. Ik had me daar enorm ingezet en vond dat ik een deftige prestatie neergezet had. Ik was nog wat in euforie en toen kreeg ik het nieuws. Dat was inderdaad eventjes moeilijk.
Ondertussen kreeg ik een andere aanbieding die ik om praktische redenen niet aangenomen heb maar het gaf me wel een goed gevoel er te mogen bijhoren, ik word dan ook trouwe supporter van die ploeg. Dank je wel, Rudy! (Ondertussen zou blijkbaar toch terug plaats zijn bij Performance, waarvoor ze echter na wat wikken en wegen bedankte, nvdr) En ik zal dus terug trouw 4Bikers invullen hé wanneer gevraagd wordt bij welk team ik rijd.
4B: Dat horen we graag! Anders nog iets dat je wil meedelen?
Zotte Mol:
Eind 2004 was ik nog een groentje op gebied van bike-marathons. Dankzij een uitnodiging om deel te nemen aan de M@Z leerde ik dit prachtig onderdeel van het mountainbiken kennen. Vorig jaar ben ik naar Sart-Tilman gegaan, heb die rit gereden en ben terug naar huis gegaan zonder ook maar één iemand tegen te komen die ik kende. Ondertussen, 2 jaar later, kom ik op marathons meer bekenden tegen dan op een gewone TT op 20km van mijn deur. Geloof me, ik zal jullie missen deze winter!
Ik heb ondertussen mijn eerste buitenlandse meerdaagse achter de rug en ben ik vastberaden om nog veel uitdagingen aan te gaan. Het is ongelooflijk welke wereld voor je open gaat als mountainbiker als je je laat leiden door die M@Z. Dikke merci aan Phille en co! Jullie helpen mensen de wegjes te vinden die ze moeten biken om 't schoonste gezien en meegemaakt te hebben.

PhrAcE
4Bikers Crew

Kris De Craemer

« Antwoord #3 :: 13 Maart 2008 - 20:13 »

Met de eerste ZoeNK-rit van 2008 in zicht werd het misschien toch tijd om nog eens op het voorbij seizoen terug te kijken. Zal de 2007-winnaar Tim Smits z'n vel dit jaar duur verkopen of zoekt ie andere uitdagingen op? Hét langverwachte interview:

4B: Hoe ben je bij een sport als mountainbike terecht gekomen?
Tim: Ik ben beginnen mountainbiken door een kameraad. Zijn vader werkte bij Duracel en daar verkochten ze mountainbike’s aan een prijsje. Niet dat ik er één gekocht heb, maar hij zei dat ik eens mee het bos in moest met de fiets. Ik denk dat dat ongeveer 14 jaar geleden moet zijn.
Ik ben dan ook begonnen met het rijden van toertochten en ben daarna zo'n beetje bezeten geraakt door het welbekende mountainbike virus. In de winter van 98-99 had ik het héle Rider Toertochten-programma gereden. Zaterdagen, zondagen en zelfs verlof genomen op een woensdag tussen Kerst en Nieuwjaar. Ik heb dat kaartje dat ge moest laten afstempelen nog altijd!
4B: En hoe ben je bij het marathonnen terecht gekomen? Een nieuwe uitdaging nodig?
Tim: Inderdaad, en dat werd de Ardennen. Toen waren het nog de VALVERT marathon’s. Minder volk als nu, maar het niveau ligt nu véééél hoger, toch wel opmerkelijk. Maar ge groeit automatisch mee natuurlijk. Door losse kontakten ben ik zo terecht gekomen in de Zoenk-competitie. Ik reed toch al veel van die marathons, waarom me dan ook niet inschrijven. 2004 was dan ook een test-jaar en het jaar van nieuwe marathon’s leren kennen.
4B: Dat eerste jaar werd je al 4e maar in 2005 slechts 29e. Wat was de reden van de “slechte” uitslag in 2005?
Tim:
In 2005 had ik een ontsteking aan de knie die maar niet volledig wou verdwijnen. 'k Heb toen een maand bijna niet kunnen rijden. Dan was de eerstvolgende marathon Houfallize, waarin ik heb moeten opgeven wegens gebrek aan conditie. En ik denk dat er toen ook een paar marathons weg vielen op het eind van het seizoen en zo geraakte ik niet aan 10 deelnames.
4B: in 2006 sta je terug vooraan met een 5e plek.
Tim:
Inderdaad, en toch raakte ik weer niet aan 10 deelnames door de Cristalp en de Spessart-marathon. Maar toch niet slecht qua resultaat eh. (grijnst)

4B: Maar niet zo goed als 2007 natuurlijk.
Tim:
Inderdaad. (Grijnst nog meer) Maar ik had er dan ook echt mijn doel van gemaakt. Ik wist dat de mogelijkheid er in zat om hem eens te winnen maar dan moest ik er vol voor gaan. Een druk programma en niet naar het buitenland gaan. Ik heb dan ook besloten om er zoveel mogelijk te rijden van in het begin van het seizoen zodat ik er zeker 10 zou halen (het werden er uiteindelijk 13, nvdr). Je kan tijdens het seizoen ook pech hebben door bv. ziekte of gewoon materiaalpech en moeten op geven. En je mag zeker de grote afspaken niet missen zoals bv. het WK, BK, Malmedy, La Reid, …  Daar zijn dé punten te verdienen. Ook heb ik me soms bewust, vooral tijdens afdalingen, ingehouden. Kwestie van zeker aan te komen. Want niet aankomen zijn geen punten. Ik had geluk dit jaar en we hebben het gehaald.
4B: En wat brengt 2008? Ga je je overwinning verdedigen of zoals zovelen nieuwe uitdagingen aangaan?
Tim:
Dit jaar wordt het inderdaad normaalgezien weer wat anders. Voor het eerst een meerdaagse: de Bike Challenge in Polen. En misschien nog een paar keer in Duitsland rijden. Die Duitse marathons liggen mij goed. Hellingen niet te steil en langer dan hier in de Ardennen.
Ik hoop echter wel nog 10 marathon’s van de Zoenk-kalender te kunnen rijden maar ik ga er mijn prioriteit niet van maken.
4B: De ZoeNK was wel een prioriteit zeg je maar heb je er dan ook gericht en onmenselijk hard voor getraind?
Tim:
Reeds in 2005 ben ik terecht gekomen bij een trainer. Hij schrijft me weekelijks een programma. De jaren ervoor trainde ik veel te hard (te hoge hartslag).
Ik ben geen supertalent dus daardoor moet ik veel trainen om mijn niveau te kunnen aanhouden. De trainer weet hoeveel tijd ik kan spenderen aan trainen. Wat heeft het nut dat hij voor bv 500km trainingen geeft op een week terwijl je maar tijd hebt voor 250km.
Ik werk in ploegen (6u-14u,14u-22u) en dat vind ik prima. Ik rij elke dag naar het werk (Begijnendijk-Mechelen 29km enkel). Ofwel vertrek ik om 4u20 in de morgen ofwel om 12u. Een ritje van 1u5min. Dan het is te zien wat mijn trainingsschema zegt. Ofwel is het dat, ofwel train ik nog kilometers voor of na het werk bij. Mijn kilometer-aantal ligt tussen de 250km en de 450 km per week (10 tot 20u/week). Ik train 5 tot 6 maal de week en ik heb dus altijd minstens 1 rustdag. Vorig jaar had ik 14488 km in het totaal off- en on road samen. Meestal train ik alleen maar soms rij ik mee in groep rond het meer ven Keerbergen of zaterdags met de groep van Begijnendijk. Soms bevinden Sven Nijs of Niels Albert zich ook in de groep.
Ik hoop van dit niveau nog een paar jaar te kunnen aanhouden. Verbeteren zit er niet meer in denk ik, maar ik blijf mezelf elk jaar verbazen. Binnen 3 jaar word ik master2 en dan heb ik weer andere “tegenstanders”.
Ik hoop er toch nog een paar jaar mee door te gaan, zolang de gezondheid het toelaat. Want vooral de rug ziet toch af. Ook familiaal is het niet altijd even gemakkelijk. Ik ben getrouwd en heb 2 zoontjes: 2 en 6 jaar. Ik hoop dat het voetballers worden, de oudste is al goed bezig. Goed! Want daar kruipt minder tijd in. (lacht)

Tim:
Ik doe het enorm graag. De natuur, de lange hellingen en het afzien. Dat is één. En dit jaar een nieuwe sponsor van fiets merk (Ridley, nvdr) en dat werkt altijd motiverend. Samen met SEACO vormen zij de hoofdsponsors van het team. Het team zal ook een beetje van naam veranderen. In plaats van TEAM2MEGA-SAECO zal het gewoon TEAMSAECO gaan heten.
4B: Heb je verplichte nummertjes die opgelegd worden door het team of kan je je eigen gang gaan?
Tim:
Bwoa, het enige wat er word verlangd is dat er vanaf dit jaar met de Ridley-fietsen word rond gereden aangezien zij de nieuwe fietssponsor zijn. Redelijk logisch lijkt me dat. Het wordt de carbon hartail Ignite. We gaan deze fietsen dan ook goed testen en we geven onze informatie door aan de constructeur zelf. Voorlopig gaan we nog geen fully gebruiken op wedstrijden maar er zal wel een exemplaar worden getest op trainings weekenden. De kledij blijft van Bio-racer.
Voor de rest hebben we geen “verplichtingen”.
4B: Dé vraag die het aankomend geweld wel zal bezig houden: hoe deel jij je marathons in? Start je "op 't gemak" of ga je direct vol gas?
Tim:
Sinds een paar jaar begin ik er anders aan.
Zien dat je zover mogelijk van voor staat bij de start en dan volle gas de eerste kilometers. Omgekeerd, dan moet je er teveel inhalen en dat kost extra krachten. Na een uur begin ik dan mijn tempo te vinden en na 4h is het meestal doorrijden op karakter. Maar dat is nu eenmaal het “mooie” aan een marathon.
Als je dan achteraf op het podium mag staan is alle pijn vergeten. Maar het is o zo moeilijk om er op te geraken. Het is me nog maar 1 keer gelukt om op het hoogste schavotje te staan en dat moment moet je koesteren. Maar een 2de of een 3de plaats geeft je ook zeer veel voldoening. Als je nagaat hoeveel je er moet voor doen en hoeveel er op jouw plaats zouden willen staan, bij zichzelf denkend “daar raak ik nooit!". Maar dat dacht ik 4 jaar geleden ook. (glimlacht) Je ziet maar.

4B: Kreeg je tijdens het seizoen geen faalangst als je doel dan overduidelijk haalbaar en dichterbij komt?
Tim:
Bwoa, naargelang het einde van het seizoen naderde zag ik natuurlijk dat de overwinning in het Zoenk-klassement mij nog moeilijk kon ontglippen. Zo kon ik ontspannen beginnen aan de laatste uitdaging van het seizoen: het BK in Nederland. Hier werd ik toch nog altijd 6de algemeen en 1ste Belg bij de niet-vergunning houders. Missie geslaagd.
4B: Even voor de 4B-archieven: hoe ben je bij ons terecht gekomen?
Tim:
Via de ZoeNK-competitie. Ik bekijk vooral het forum-gedeelte, zelfs meermaals per dag. Ik schrijf niet veel maar ik ben héél dikwijls aanwezig. Vooral om op de hoogte te zijn over bv. de weersomstandig heden ginder door mensen die al eerder op vakantie waren in de streek. Modder of rotsen? Kwestie van de juiste banden te kiezen. Al vind ik wel dat de meesten op het forum nogal vlug met noppen rijden in plaats van semi-slicks (bv.RR). Ook de gesprekken onderling zijn soms leuk. Maar ik hou mij meestal op de achtergrond. Veel mensen ken ik nog niet. Natuurlijk wel Iegienie (wie kent hem niet) maar ik ken ook de Phille (Zoenk). Hij is nog ne vroegere collega van mij geweest. Maar dat is lang geleden.
4B: Ik heb ook opgevangen dat je een diploma fietsenmaker hebt? Ooit ambitie gehad?
Tim:
Tgoa, niet echt maar als biker is het altijd wel handig natuurlijk!

4B: Bedankt voor dit gesprek Tim en nogmaals proficiat met je overwinning!

Nog even Tim in't kort:
Tim Smits
Geboren te Leuven 05/08/1971
Getrouwd met Marina
2 zoontjes: Mike 6j en Nick 2j
Mountainbike Ridley Ignite
Weg fiets Granville G-force Ultegra
Lievelingsparcours : Vielsalm & Boullion

Bij de dames stak Zotte Mol er weer met kop en schouders bovenuit en haalt ze zo een loepzuivere hatrick binnen! Van harte gefeliciteerd!

PhrAcE
4Bikers Crew

Kris De Craemer

« Antwoord #4 :: 23 Februari 2009 - 20:45 »

Eindelijk! Dat zal mogelijks het woord zijn dat door jullie grijze cellen schiet bij het zien van dit artikel. Het zal zeker en vast zijn wat de zoenk-winnaar van 2008 uitriep toen de buit eindelijk binnen was. Hij was er namelijk al een aantal keren heel dicht bij. Maar hier komt nu toch ook zíjn vereeuwigde moment de gloire:

4B: Cannoncraze, proficiat!
Cannoncraze: 
Dank u, dank u
4B: Ok Johan, hier heb je lang op moeten wachten, laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Waarom bike je?
Cannoncraze:
Omdat ik in niets anders goed ben: noch lopen, noch zwemmen, noch balkensjouwen tijdens survivalruns bvb. Ik heb het allemaal geprobeerd.
4B: En al meteen een typisch Cannoncraze-antwoord. (glimlacht) Laat ik de vraag wat anders stellen: Hoe ben je bij het biken als hobby gekomen?
Cannoncraze:
Tijdens de lunchpauze wordt er onder collega's over vanalles gebabbeld, oa over sport. Eén van mijn collega's toendertijd was een fervent mountainbiker. Van het één kwam het ander, en we kregen van onze werkgever een sponsoringbedrag los waarmee we een clubtenue ontwierpen. De slogan erop was: "Another day at the office". Het resterende bedrag konden we aanwenden om een deel van het aankoopbedrag van de bike te bekostigen. We gingen o.a. even rondkijken op de Expo-Velo in het voorjaar van '99. Daar legde onze mtb-collega ons uit waar we op moesten letten bij de aankoop, en daar maakte ik trouwens ook kennis met de LCMT.
4B: En welke bike is het geworden?
Cannoncraze:
Ik had mijn oog laten vallen op een Cannondale Killer V800. (Zucht) Ik weet het nog altijd goed, ik was daar zo gek op; dat verklaart trouwens meteen mijn nickname... Nu word ik wat triest want dat fietske werd gestolen... Maar goed, onze eerste "another day at the office"-rit hebben we georganiseerd op de vaste route van Wielsbeke op een mooie zaterdagse lentedag.
Twee van mijn collega's waren nog tot een stuk in de nacht bezig geweest aan het in elkaar steken van de fiets (lacht) Een van de moeilijkheden bleek dat ze het wiel niet in het frame konden bevestigen terwijl de banden volledig opgepomt waren. Lol: ze waren waarschijnlijk zo moe dat ze het simpele losmaaksysteem van de V-brake niet doorhadden. Hoewel, het feit dat ict'ers waren kan er ook iets mee te maken hebben. Nadien bleek dat ze geen pomp hadden om de banden terug op te pompen, zodat ze nadien op de afspraak arriveerden met platte banden (bulderlacht). Woehaha, wat hebben we daarom gelachen, ook toen één van die twee nachtraven wilde remmen en dan pardoes opzij viel omdat hij geen voetje kon plaatsen. Beginnersfoutje: rotsvast in de klikpedalen. Gelukkig alles zonder veel erg.
Nadien werd er sporadisch nog eens samen gereden, maar nooit meer met de voltallige groep.
4B: Maar jij was vertrokken?
Cannoncraze:
Ja, het enthousiasme ging bij mij gestaag in stijgende lijn. Ik had een foldertje meegenomen over de LCMT en toen de zomer eraan kwam, heb ik me ingeschreven voor mijn eerste mtb-meerdaagse. Het was een prachtige ervaring. Een smet op mijn palmares is eigenlijk nooit aangekomen te zijn in De Panne, wegens op 20km van de finsih, temidden van het natuurgebeid De Moeren, te zijn gestrand met een kapot freewheelbody. Ik denk nog vaak aan die bonk van een Kris De Nef, die de genadeslag betekende voor mijn freewheel, door voor de grap met zijn 100kg aan mij te komen hangen en te vragen op z'n aantwaarps: "seg joeng, wa ies da mè jou boddie joeng ? ga et nie joeng ? "... En weg was hij, voor mij was dat het eindpunt.
4B: En hoe ben je bij het marathon-biken terechtgekomen?
Cannoncraze:
Dat is gestart zo'n 2 jaar nadien. Steven, die ik ontmoet had op de LCMT '99, had me warm gemaakt om samen de Styria Alpentour te doen. Maar daarvoor moesten we wel wat meer doen als steeds maar de vlaamse toertochten. Deze begonnen me trouwens ook het strot uit te hangen. Af en toe trokken we dus naar de ardennen om deel te nemen aan oa Valvert-brevetten. Zo hebben we indertijd deelgenomen aan een van de eerste Malmedy-raids, die startte toen nog aan het voetbalplain van Malmedy. Het viel ons op dat we op zulke tochten steeds eenzelfde soort wacko's tegen kwamen, oa Guntherds hier ook aanwezig.
Klap op de vuurpijl was dat jaar dus inderdaad de Styria Alpentour, onze eerste kennismaking met mountainbiken in de mountains. Ook hier werd de lat weer wat hoger gelegd: een bepaalde afdaling vol rotsblokken die de organisatie omschreef als zeer gevaarlijk, al fietsend te hebben overleefd zonder afstappen natuurlijk.
Gewapend met die ervaring keerden we dat jaar eveneens terug naar onze roots, de LCMT, en hielpen we als vrijwilliger mee bij het verkennen en uitpijlen van een paar ritten. Een bepaalde rit (in de Voerstreek) werd aan ons toegewezen. Omdat het ontwerp van die etappe naar onze bescheiden mening nogal over veel asfalt ging, hebben we gepoogd in de mate van het mogelijke er een paar extra trails en andere spielereien in te integreren, zelfs een onmogelijke beklimming. Wij hebben ons wel geamuseerd, maar hebben ervaren dat een parcours bouwen niet evident is.
4B: Dat zijn al een aantal mooie avonturen. Wat was dan de trigger om je in te schrijven in een zware competitie als M@Z?
Cannoncraze:
Omwille van de mooie kalender. Omdat je zelf kan kiezen. Omwille van de goed doordachte formule (de puntenberekening). En omdat ik vroeger reeds al die tochten al reed (voor de fun).

4B: In de hall of fame van 2004 werd je reeds 3e en je belandde nooit uit de top3. Nu win je. Nochthans zagen we je ook op alle grote niet-comp. events (TBOW, de Kempenrit, ...) dus het lijkt niet alsof je iets opgeofferd hebt ervoor. Ben je meer gaan trainen?
Cannoncraze:
Meer trainen niet, maar wel opbouw iets anders aangepakt. Met name seizoensstart later aangepakt. Het eerste doel was immers deelname aan CDS’08 in mixed team met Patricia -de wereldberoemde Zotte Mol. Daarom bewust de eerste schermutselingen in oa de typische modder/sneeuw-marathon van Sart-Tillman links laten liggen, evenals alle andere tem een hele poos in mei. Daarentegen meer op de weg gereden, langere ritten ook. Ook een andere modus van rijden ontdekt: randonnées oftewel BRM’s…
Maar wel efkes aan je oren trekken, meneer de reporter. In 2007 ben ik bijna uit de top10 getuimeld, maar dat was door ziekte.
4B: Oeps... (snel:) Maar je had het over niet-competitieve ritten?
Cannoncraze:
Welja, een complete lijst van alle gereden niet-competitieve ritten start met de 4B4D in de Eifel, daarna de TA (Thomasi & Der Gertus), dan de TBOW (ook een heel mooie 3daagse van Solo & Magura), tussendoor zelfs eens Solo’s Ride gedaan, en dan op het eind de Kempenrit van Supernaut, en de Alphen-toer van Magura. Bijna vergeet ik de legendarische TransTeuto, een tip van Magura. Bij deze bedank ik vader en zoon Magura nog eens uitdrukkelijk voor hun hulp om mij te depanneren toen ik daar aan de finish bij de Silbermühle letterlijk stond te fluiten om de onbestaande bustransfert - oorzaak was een ietwat amateuristische aanpak van mezelf. Achteraf kunnen we erom lachen, lol.
4B: Opnieuw een “veelbiker” dus, alhoewel de mensen die je kennen dat wel al doorhadden natuurlijk.
Cannoncraze:
Ja, pieken naar één wedstrijd ken ik niet. Zou ik wel eens willen proberen, maar stel de conditionele piek is er wel, maar je hebt op die dag de pechduiveltjes tegen…. ik zou gek worden! Hoewel ik me altijd wel kan behelpen, in tegenstelling tot sommige ww’s die uit een wedstrijd stappen omdat ze platte band hebben en niks reserve bij, of kettingbreuk maar geen kettingspons, of de NT-melk kan de scheur niet dichten, of ze hebben gewoon geen goesting meer… ik kijk eerst verwonderd en rij zulke gasten dan hoofdschuddend voorbij. Maar vooraleer ik me ongelooflijk sympathiek ga maken, effe melden dat ik normaliter wel check of ik ze kan helpen.
4B: Dat veel-biken bepaald dan hoogstwaarschijnlijk in grote mate je conditie?
Cannoncraze:
Inderdaad. Ik ben wel vast lid van het losse VO2MAX-collectief maar dat is geen team met sponsors in die zin van het woord. We gaan gewoon vaak samen rijden, alleen trainen doe ik niet zo graag. En ook het befaamde LSD-gedoe is niet aan mij besteed, 't is meestal TNT bij mij (Grijnst uitgebreid)

Cannoncraze:
In alles wat ik doe steekt het competitiebeestje al heel gauw de kop op.  Ik haal het voorbeeld van de LCMT ’99 aan: met amper 6 maand toertocht-ervaring, meteen ingeschreven voor de “chrono”-formule. Het voegt een extra dimensie aan de ganse fietservaring toe, als je in volle rush naar de finish, in een splitsecond moet beslissen hoe je een sectie met rotsblokken of traptredes gaat nemen. (Aheum). Niet denken maar doen. Maar op die manier leer je de stiel wel rap.
Cannoncraze:
Weer optie B: vol gas en zien waar het schip strandt.
4B: En wat als het schip op de eerste plaats strandt? Wat doet een ritoverwinning met je?
Cannoncraze:
De enige ritoverwinning was denk ik in duo met Sven -Stimpie- Van Hoey in de CDS’07. Dat was ingetogen extase. De concurrentie was sterk maar wij sterker & vooral heel goed op elkaar ingespeeld. Big smile tot achter onze oren & pompende adrenaline. Van de o zo nodige rust vòòr de nachtrit kwam niet veel in huis (lacht)

4B: Ik veronderstel dat je er volgend jaar zoals vanouds weer tegenaangaat? Geen prioriteit maar toch op elke grote afspraak? Of wordt het toch eens nieuwe horizonten verkennen onder de vorm van buitenlandse marathons/meerdaagsen?
Cannoncraze:
  (denkt na) Aheum, na wat bezinning. Buitenlandse meerdaagsen doen in 2009, meer dan ooit. Er staan er reeds al een aantal zo goed als op planning, codenamen: RDS, SKG, IB, TM. Ik zoek nog iets voor in het najaar. Duitse autostradenmarathons kunnen als tussendoortje fungeren.
4B: Hoelang wil je doorgaan met competities rijden of  kan je dit nog jaren volhouden?
Cannoncraze:
Jullie zijn nog niet van me af, als je dat vraagt, haha. Als het niet verveelt zou ik het M@Zoenken nog een paar jaartjes kunnen volhouden.
4B: Heb je een vaste gewoonte/geluksbrenger voor de wedstrijd of geloof je enkel in jezelf?
Cannoncraze:
Eén van mijn vaste gewoontes is mijn linkerkous aan mijn linkervoet, en mijn rechterkous aan mijn rechterrvoet aan te trekken. In die volgorde.
En bijna vergeten: de avond tevoren een lekkere spaghetti Kastart "large".
4B: Tijd voor een forum-gerelateerd vraagje: Hoe ben je bij 4bikers terecht gekomen?
Cannoncraze:
Ik ben bij 4B terecht gekomen toen de M@Zoenk-mailinglijst (toen nog op het prehistorische Topica) opgedoekt werd en subforum werd van 4B. Het forum is sindsdien wel een belangrijke referentie geworden qua tips, op het vlak van TT, materiaal, … Er is nogal wat overlap tussen de 4B- en RL-communities. Mede daardoor ken ik wel een aantal 4B’ers (of zijn het RL’tjes?) in het echt.
4B: En met welk bike-arsenaal kan jij uitpakken?
Cannoncraze:
Zo’n gebogen Corratec, dat beestje heeft al flink afgezien. Fietsen bereiken hun pensioenleeftijd op 3 jaar (bij mij toch), nu ben ik op zoek naar een fiets met een ander temperament. Het wordt een fully: ik zou wel eens willen ervaren hoe het is een downhill te nemen op de limiet van wat ik durf, niet op de limiet van wat de bike (hardtail) kan. Maar tussen ons gezegd en geschreven: ik ben niet zo’n held in afdalingen zoals jij (all hail)
4B: Thanx! Dat was het al? Geen mudbike of zo?
Cannoncraze:
Nee. En da’s de reden waarom dat mijn Corratec op zijn laatste benen loopt. En ook geen technische snufjes of zo. Integendeel, ben een laggard op vlak van innovaties zoals Notubes, Q-rings, …
4B: Tot slot: nog iets dat je wil meedelen?
Cannoncraze:
Peace and love. Vrede op aarde aan alle mensen van goede wil.

Bij de dames is het alweer Zotte Mol die met de overwinning gaat lopen, doch deze keer met niptere voorsprong op nummer 2

4B: Proficiat Patricia, alweer victorie!
Zotte Mol:
Danke!
4B: Het valt echter op dat 't toch iets minder overweldigend is dan de vorige jaren?
Zotte Mol:
Ik heb dit jaar te weinig energie kunnen steken in de zoenkritten, ik vond het jammer dat ik er "slechts" 7 op mijn naam kon zetten maar ben ontzettend blij dat ik hiermee toch nog op de valreep de overwinning behaalde.
4B: Je deed dit jaar een pak grotere evenementen mee. Welke staan in je geheugen gegrift?
Zotte Mol:
Chemins du Soleil, Trans Schwarzwald & Roc d'Azur.
4B: En op welke sportieve prestatie uit 2008 ben je het meest trots?
Zotte Mol:
Zonder twijfel op de prestatie in de Chemin du Soleil maar dit heb ik voor een groot stuk te danken aan Cannoncraze, die dan ook nog eens Zoenkwinnaar geworden is! Ikzelf was totaal moedeloos na het verliezen van onze registratie-chip en ik zou waarschijnlijk opgegeven hebben ware het niet dat ik met een supersterk gemotiveerde partner op weg was. Hij heeft me afgemat en uitgeput toen hij zei dat hij dacht dat ik " aan de psychologische koord hing" -in tegenstelling tot de meeste dames die aan een echte koord hingen. Maar 't is dankzij 't feit dat hij me zo meesleurde dat we zo'n sterke prestatie neergezet hebben.

4B: Heb je al plannen voor 2009?
Zotte Mol:
Ja! Ik heb zelfs een enorme uitdaging. Peter G, mijn teamgenoot van team Nomadesk, heeft me uitgenodigd om samen met hem de Cape Epic te rijden. Voorlopig is dit hetgeen waarop ik mij het meeste focus, daarna zien we wel hoe de vorm is en welke uitdagingen ik nog kan aannemen.
4B: Je bent blijkbaar wel heel tevreden met je nieuwe ploeg?
Zotte Mol:
Team Nomadesk is voor mij de ideale ploeg om mijn dromen in vervulling te zien gaan. De uitdagingen zijn grensverleggend en ik moet mezelf bedwingen om niet te veel naar het buitenland te trekken en zodoende tekort te komen in verlofdagen. De teamgenoten delen dezelfde passie en de sfeer onder elkaar is losjes, tof en vriendschappelijk, super!

Eén van die teamgenoten is ondertussen ook al jaren in het Zoenk-klassement aanwezig en werd dus nipt tweede.
4B: Anja, Je bent er al bij sinds 2004, waarin je ook meteen won...
Anja:
Wow is dat al zo lang?
4B: Sindsdien moest je wel telkens Patricia laten voorgaan. Nooit gedacht om er toch eens volledig voor te gaan? Of valt dat niet in te plannen in je dagelijkse leven?
Anja:
Toch wel, in 2006 wou ik gaan voor de overwinning.  De kalender  was gepland, maar in het dagelijks  leven dienen soms eens plannen gewijzigd te worden.  Ik heb een druk bestaan: een bedrijf, moeder van 2 kids, elk uur is ingevuld en als er dan iets extra bijkomt dan moet ergens iets geschrapt worden.  Profesioneel kan dat niet, mijn gezin wil ik ook niets te kort doen , dus moet het van de  vrije tijd komen en dan moet ik snoeien in de bikekalender…
4B: Even terugkeren in de tijd. Hoe ben je bij een sport als mountainbike terecht gekomen?
Anja:
Heel lang geleden (glimlacht) trokken we er eens op uit naar de Ardennen, met de wagen wel te verstaan.  In die tijd hadden we nog iets met wagens… We kregen af te rekenen met autopech en moesten de wagen aan de kant laten staan.  Daar stonden we dan, we huurden een mtb om ons te kunnen verplaatsen. Aan de infobalie gaven ze ons een papiertje met daarop een route, een mtb-route.  Daar hadden we nog niet van gehoord, dit moesten we toch eens uitproberen, meteen viel het in de smaak en ’s anderendaags deden we opnieuw zo’n toertje.  Tja, toen we uiteindelijk terug thuis geraakt waren, zijn we onze eerste mtb gaan kopen… 
4B: Al meteen de smaak te pakken dus.
Anja:
Ja! Een nieuwe wereld ging open: We deden wekelijks de toertochten in de buurt en soms eens de vaste routes in de Vlaamse Ardennen.  Een mens wil steeds meer en zo maakten we ook eens de verplaatsing  naar de Ardennen.  Daar kon ik me echt uitleven.  Terwijl ik kapot ging -want had toen helemaal geen conditie- genoot ik toch van de natuur.  De momenten dat je enkel de vogeltjes hoort fluiten, de wind door de bladeren ritselen, het water in het beekje hoort stromen en natuurlijk uw ademhaling (lacht),  gewoon zalig.  En hoe langer de rit, hoe langer dat er kan van genoten worden, vandaar de marathons.  Gezien de conditie toen nihil was, bleef  het niet bij genieten maar kreeg ik af  te rekenen met dipjes ed.  Om dit te vermijden, kon ik ofwel stoppen ofwel beginnen trainen.  Ik koos voor het laatste en ben daar nog altijd mee bezig (grijnst)

4B: En hoe ben je dan bij de Zoenk-competitie terecht gekomen?
Anja:
Tja, je bent dan aan het trainen, en trainen om te trainen is ook maar niks natuurlijk.  Dan waag je je wel eens aan een chrono, want je wil wel weten waar  je staat.  De zoenkcompetitie bestond destijds uit een selectie van  de mooiste chrono’s.  Enkele daarvan  kende ik al en reed ik toch, dus waarom niet die andere proberen, en de kalender was meteen opgemaakt.  Het is natuurlijk ook een stimulans om steeds opnieuw uit te kijken naar de volgende marathon.   
4B: Vind je dat je hard moet trainen om op dit niveau te kunnen rijden?
Anja:
Kijk, niks voor niks, uiteraard train ik.  En ik doe het heel graag, maar als je dan  traint dan kan je er evengoed het maximum rendement proberen uithalen.  Sinds dit jaar heb ik daarom  iemand die me begeleid, want zelf heb ik er geen kaas van gegeten.  Afgelopen jaar was ik onder de hoede van Kris Henderieckx en dat zal volgend jaar ook nog zo zijn.  Ik heb dat nodig, anders stel ik me teveel vragen en draait het op niks uit.
Terwijl ik vroeger veel lange, saaie, eentonige duurtrainingen deed, heb ik dit jaar veel kortere, specifieke trainingen gedaan.  ‘k Vind het leuker, past beter in dagelijkse leven en het helpt wel.  Zo heb ik dit jaar een echt wedstrijdgevoel gekend.
4B: Als je zo gericht traint, dan geschiedt dat waarschijnlijk allemaal alleen?
Anja:
Het  is zelden dat ik in groep train, wel geregeld met het team NomaDesk op pad, voor de rest wel veel alleen, maar daar geef ik niet om. 
4B: Waaruit haal je de motivatie om dit te doen?
Anja:
Oei, dat weet ik eigenlijk zelf niet.  ‘k Denk dat ik het gewoon te graag doe. Van een duurtraining met de wegfiets kan ik evengoed genieten, maar na enkele wegtrainingen heb ik toch nood aan de mtb. Toertochten in de streek kunnen me ook bekoren. Zelfs van een toertocht met veel modder kan ik genieten, als het maar niet wekelijks is.  En een marathon zonder tijdsopname blijft ook nog altijd zalig hoor.  En ja, al die dingen doen we dan weer voor de competitie…
Tja, biken is een levensstijl geworden, zowel recreatief als competitief, het hoort er gewoon bij.

4B: Hoe ervaar je het biken tijdens een chrono? Je zegt dat je kan genieten van de natuur en omgeving maar dat zal je wel minder merken waarschijnlijk als de klok tikt?
Anja:
Tijdens een chrono geniet ik evenveel van een technische afdaling of klim hoor.  De omgeving en dergelijke komen minder aan bod, niettegenstaande dat ik toch wel eens opzij kijk als er mooie uitzichten zijn over een vallei ofzo.  Als het wat minder gaat dan probeer ik toch die tijd uit m’n hoofd te zetten en te genieten, maarja dat is moeilijk hoor.
4B: Even een poging om inside information los te peuteren: hoe vat jij een marathon aan?
Anja:
Dat is ferm geëvolueerd.  Vroeger startte ik traag, want ‘k kon niet rapper (gniffelt), een tijdje later startte ik rapper en was’t licht na een uur wedstrijd uit.  Nu start ik voluit en probeer na een tijdje me op m’n tempo te brengen.  Dat lukt me aardig, maar  soms ga ik nog te lang voluit in de start en dat bekoop je tijdens de wedstrijd.  ‘k Vergeet dan vooral te drinken en te eten, en in’t begin van zo’n wedstrijd is dat om problemen vragen natuurlijk.
4B: En wat als je een podiumplaats haalt of zelfs wint?
Anja:
Het is natuurlijk altijd keileuk.  Het heeft voldoening en vooral mentale kracht om verder te gaan. ‘k Vind het fantastisch voor de mensen rondom mij.  De kinderen, support crew, het team  NomaDesk, trainer, sponsors…
4B: En hoe zie je de toekomst?
Anja:
‘k Hoop dat er nog meer in zit. We weten nu waar nog kan aan gewerkt worden en samen met Kris gaan we daar aan werken, dus dat zal wel goed komen zekers.
Het programma van team NomaDesk, waar ik terug voor rijd, staat nog  niet vast voor volgend jaar.  De grote Belgische marathons zullen  niet ontbreken.  Ook een Duitse zie ik altijd wel zitten, niet omwille van het parkoer, want is niet technisch, maar de organisatie en de sfeer zijn er subliem.
Een meerdaagse, jaja, heel graag, en wie weet trekken we naar Canada voor de Transrockies…’k Blijf er alvast op hopen.
4B: waw, dat zijn mooie opties! Je lijkt nog lang niet te denken aan stoppen. Kan je dit nog jaren volhouden?
Anja:
Geen  idee.  Dat zal z’n eigen wel uitwijzen.  Zolang  het lichaam niet protesteert, ik het leuk vind en alles zijn normale gang gaat, waarom dan stoppen?
4B: Wat met bijgeloof en geluksbrengers? Of geloof je rotsvast in jezelf voor een wedstrijd?
Anja:
Uheum uheum, ik ben het ideale voorbeeld van niet in jezelf geloven.  Neen, ‘k heb niet echt iets.  Al zijn er wel een paar sokken waar ik me goed bij voel en die hebben al hun dienst bewezen.  Maar  ze zijn nu versleten (pruil-lipje)

4B: Je bent iemand die al heel lang aanwezig is op het forum meen ik me te herinneren?
Anja:
Inderdaad, ik ken de 4bikers van  in het prille begin.  Door bezig te zijn met marathons was het logisch om bij de 4Bikers terecht te komen.  ‘k Heb er echt  veel toffe mensen leren kennnen, het heeft ook nieuwe horizonten geopend, zoveel is zeker. De 4-daagsen die ik heb meegemaakt zullen me voor altijd bijblijven.  Ben jullie daar trouwens nog altijd dankbaar voor. Vroeger zat ik wel veel meer op het forum, maar dat is nu sterk geminderd.  Mja, ‘k train nu meer dan vroeger hé (grijnst)
4B: Biken is dan ook nog steeds het hoofddoel van ons initiatief natuurlijk. Over naar het materiaal! Met welke bike rij je?
Anja:
‘k Probeer te streven naar een zo licht mogelijke bike, zonder de betrouwbaarheid ervan te verliezen.  Dit jaar was het een Merida carbon flx team, competitief afgemonteerd.  Ben missschien wel wat materiaalfreak… ‘k geef het toe.  Dus op mijn bike vind je wel het betere materiaal en zoniet de laatste nieuwe dingetjes. In 2009 gaan we in zee met Granville en zal het een Fuse SL  worden.
4B: Naast dat pareltje zal je ook wel een mudbike hebben waarschijnlijk?
Anja:
Yep, die doet dienst om het materiaal dat van de competitiefiets komt tot op de draad te verslijten. Is ook strandfiets bovendien, met vaste vork. En ik heb ook nog een cyclocrossfiets die in de zomer dan met gewone tubes opligt.
4B: Met zo'n arsenaal aan fietsen, welke parcours verkies je?
Anja:
Ik hou van technische parkoers met de nodige uitdagingen zoals worteltapijten, drop-offs, rotsen, stenen ...  Eigenlijk parkoers waar de gemiddelde snelheid laag is, dat doe ik graag. 
4B: Om af te ronden: Wat zijn de topmomenten die je uit je bike-carriere onthouden hebt tot nu toe?
Anja:
Wat moeilijk.  Er zijn er eigenlijk wel veel, en tegelijk zijn er evenveel teleurstellingen.
Het topmoment is het heden.  Alles wat ik heb mogen meemaken, de conditionele groei, de mensen die ik heb leren kennen, de plaatsen waar ik ben geweest… al deze dingen zijn topmomenten.
4B: Bedankt voor je tijd Anja. Nog iets dat je wil meedelen?
Anja:
Ik wil zeker en vast enkele mensen bedanken.  Mijn man Dirk die me door en door steunt, gezien ook hij fietst is het voor hem ook niet altijd even gemakkelijk,  2 fietsen rijklaar  hebben, trainen, zaak, gezin...  Mijn kinderen Evi en Jelle die het soms eens minder leuk vinden dat ik geregeld weg ben, toch hebben  ze hiervoor begrip en genieten ze ervan als ik dan een podium haal, ze zijn dan zo fier.  De mensen van team  NomaDesk voor de geweldige sfeer, dat ze  in me geloven, de support-crew die me volledig ondersteunt. Kris Henderieckx voor het geduld met mij…
En al de anderen die het mee mogelijk maken om deze  mooie sport te kunnen  beleven.
4B: We hadden zelf niet beter kunnen afsluiten... Baaik ze!

PhrAcE
4Bikers Crew

Kris De Craemer

« Antwoord #5 :: 15 Maart 2009 - 23:31 »

een beetje leesvoer toegevoegd mits vorige post...
enjoy!

Omhoog Pagina's: [1]
4Bikers Forum | It's Time For a Ride... | Chrono's & Wedstrijden | Marathon@ZoeNK | Interview met de ZoeNK-winnaars
    Ga naar: